Noe av det viktigste du skal ta hensyn til når du velger bobil er lasteevnen. Med et vanlig førerkort for bil, kan du kjøre biler registrert for inntil 3 500 kg. Husk likevel at du skal ha med deg litt av hvert. Derfor er vekten når bilen kommer ut fra forhandler viktig.
En ting er den vekten produsenten oppgir at bobilen har fra fabrikk. Det er vekten på en strippet utgave med et slingringsmon på +/- 5 prosent. Alt du får montert av tilleggsutstyr må du plusse på. Personer utover fører og litt vann på tanken skal du også ha plass til – før du fyller skuffer og skap.
Blir du stanset i vektkontroll, blir bobilen veid slik du kom kjørende inn til vekta. Det er de som knapt har fått med seg ektefellen videre etter en vektkontroll. Så dette er viktig. Noen redder seg med å tømme vanntankene, men det tryggeste for alle er at du er i stand til å holde vektgrensa. Du får uansett ikke kjøre videre før du er under lovlig maksimalvekt. Om du har for mye overlast kan du også få bot.
Flere personer dere skal være i bobilen, jo viktigere blir vektspørsmålet. Alle veier sitt, men de har også med seg klær og utstyr.
Noen bobiler under 3 500 kg kan oppregistreres til høyere vekt, men da må du også ha et førerkort for neste vektklasse – opp til 7 500 kg.
Så lenge bobilen er registrert i kjøretøygruppe M1, følger du reglene for personbil – i Norge og Sverige. I de fleste andre land blir også bobiler mellom 3 500 og 7 500 kg regnet som lastebiler eller har spesielle regler.
Det kunne vært sagt mye mer om valg av bobil. Du må derfor se på dette som enkle grunnleggende råd. Det beste vi kan si er; Tenkt nøye på hvordan du skal bruke bobilen – og vekta!
Les gjerne våre tips til nybegynnere i bobil. De er fordelt på to større artikler og du kan begynne å lese her.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no