Laster Valgets kval - om kjøp av bobil...

Valgets kval - om kjøp av bobil

Er du i ferd med å kjøpe bobil for første gang, men har problemer med å bestemme deg? Du har begynt å orientere deg i markedet, men der er det så mye å velg blant at du blir overveldet. Her er litt hjelp på veien.

Opel Movano Uten Pabygg.Jpg

Slik kommer understellene fra Opel, Fiat, Mercedes, VW eller andre når bobilprodusenten skal bygge en halvintegrert bobil. Som du ser styrhuset er originalt. Foto: Knut Randem.

Først kan vi vel si at det er tre hovedtyper bobiler. De skiller seg i form, men dekker også ulike behov.

En bobil bygges på et understell av en varebil eller lastebil. Hvor mye av det opprinnelige kjøretøyet som blir med i ombyggingen til bobil varierer med type.

Bybobilene bygges inni en varebil og har dermed et helt varebil-karosseri. Bybobil kalles også van eller campervan av noen.

Fiat Ducato 2025

En bybobil bygges inni en vanlig varebil. Her en Fiat Ducato. Bobilprodusenten setter også inn vinduer og luker. Foto: Knut Randem.

Bybobilene er kompakte, men også de smidigste å kjøre rundt med. Klarer du deg med mindre plass kan det være ditt valg.

Halvintegrerte bobiler har beholdt det originale førerhuset og har fått en bodel bygd på bak. Disse gir deg bedre plass, men  de fås i flere størrelser så her avhenger plassen av hva du kjøper.

Den tredje typen bobiler er den helintegrerte bobilen. Der er ikke noe av den originale bilens karosseri med. Hele karosseriet er bygget på hos påbygger. Dette er bobiler som føles mer åpne og luftige foran, men er ellers ganske like de halvintegrerte bobilene.

Vi kan si at det også finnes en fjerde bobiltype. Alkovebobilene er egentlig halvintegrerte bobiler, men de har fått et soverom over førerhuset. Et kjekt sted å legge barna, tenker mange barnefamilier. Disse bobilene går også ofte i utleie fordi det er plass til flere personer i dem.

Bobiler bygges altså på biler som Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, VW Crafter eller andre merker som passer til denne bruken. I halv- og helintegrerte bobiler blir ofte chassiset bak førerhuset skiftet ut med et chassis fra AL-KO. Dette er spesialutviklet for å gjøre det enklere å plassere en bodel oppå på en mer standardisert måte. Disse bobilene vil alltid ha forhjulsdrift.

Bobiler leveres også med 4×4 og bakhjulsdrift, men da som regel på originalt chassis.

Meier Chassis Morelo

Utgangspunktet for en helintegrert bobil er helt uten karosseri. Dette er til en ganske stor bobil. Foto: Knut Randem.

Benimar T430 Ekstrior

En halvintegrert bobil ferdig fra bobilprodusenten. Ulike modeller kan ha forskjellige bredder. Foto: Knut Randem.

Det er gjerne påbyggerens navn (bobilprodusenten) som setter navn på den ferdige bobilen. Det kan for eksempel være Hymer, Rapido, Frankia, Benimar, Challenger, Adria, Malibu eller et annet merke. Det er dette navnet vi bruker på den ferdige bobilen. Bilen under blir en tilleggsopplysning. En viktig tilleggsopplysning for mange.

De ulike typene bobiler har sine fordeler og ulemper så her må du selv smake på hva du liker, og ikke minst hva du har lyst til å bruke av penger på løsningen. Om det er din aller første bobil, kan det være lurt å starte litt forsiktig.

Kabe Imperial I790 Lqb Soverom

Dette soverommet har midtstilt dobbeltseng. Foto: Knut Randem.

Interiør dreier seg mye om senger

I stor grad er det sengeløsningen (hovedsengene bak) som gir føringene for hvordan en bobil blir innredet. Vil du ha en midtstilt dobbeltseng, to langsgående enkeltsenger, som ofte henger sammen, tverrstilt dobbeltseng, fransk seng eller køyesenger?

Tverrstilt dobbeltseng stiller visse krav til natt-rutinene i paret og en fransk seng (står på langs mot to vegger) kan gi noe bedre ut- og inngangsmulighet for den som ligger innerst. De dominerende sengeløsningene er nok den midtstilte dobbeltsenga og de to enkeltsengene.

7 Globetrail 600 RL

Denne sengeløsningen kalles enkeltsenger selv om de ofte kan bygges sammen. Her er den vist i en bybobil hvor den vanligste løsningen er en tverrstilt seng – dvs at dere sover på tvers av bobilens lengderetning. Foto: Dethleffs.

Hvor høyt sengene er over gulvet er avgjørende for hvor mye plass det blir i garasjen (bagasjerommet) under sengene. En fransk seng gir desidert minst plass i garasjen. Sengeløsningen kan også påvirke lengden på bobilen. Da er den franske senga og tverrstilte senger svært effektive om du vil ha en kort bobil.

Kjøkken er generelt små i bobiler inntil du kommer opp i større modeller. Men stå foran benken og tenk deg inn i hvordan du jobber på kjøkkenet. Og kanskje vil du ha plass til en stekeovn? Det er annerledes å lage mat i en gassstekeovn og det tar litt lenger tid enn hjemme, men det kan være godt å ha.

Eura PT 726 EB Kjokken

L-sofa gir også plass til en vinkel på kjøkkenbenken. Andre kjøkkenbenker er rette. Det er også ulike løsninger for kokeblussene. Foto: Knut Randem.

Kjøleskapet har også forskjellige muligheter. Tradisjonelt har strøm- og gassdrevne absorbsjonskjøleskap vært det vanlige. Nå kommer stadig flere bobiler med kompressorkjøleskap (samme teknologi som hjemme). De går på strøm og krever at du har en batteripakke og strømforsyning som takler det.

Når batteri først er nevnt så bør vi ta med at litiumbatterier har blitt svært vanlig i nyere bobiler. De har bedre kapasitet og tåler å bli tømt for mer strøm enn et blybatteri. Nedbrytningesprosessen i et blybatteri starter allerede når du har brukt halvparten av strømmen.

Vurder hvor ofte du ikke kommer til å koble bobilen til strøm. Vil du normalt stå på steder med tilgang til strøm er ikke det så mye å tenke på. Men skal du stå mye uten tilkobling til strøm kan et solcellepanel gi et godt bidrag til lading av batteriet. Skal du stå mye uten strøm bør du også vurdere en større batteripakke og flere solcellepaneler. Husk bare at det ikke er like god plass på alle bobiltak.

Solifer T758g

En såkalt «face-to-face-sofa» og kjøkkenet som en forlengelse av sofaen på venstre side. Foto: Knut Randem.

I salongen er «face to face-sofaer» blitt mer vanlig. Ellers er L-sofaen vanlig i halv- og helintegrerte, mens en rett sofa er vanlig i bybobilene. Disse kombineres med de to svingbare stolene i forsetene slik at minst fire personer kan spise rundt det samme bordet.

Om du får noen effekt av en L-formet sofa er tvilsomt. Men løsningene er forskjellige og det er du som skal bruke den, så sett deg ned og prøv.

Mobilvetta Kea I85 Senkeseng Prodfoto

En senkeseng plasseres helt foran i helintegrerte bobiler, over salongen i halvintegrerte og bak i bybobiler – om det kan leveres til den aktuelle modellen. Foto: Mobilvetta.

Både halv- og helintegrerte bobiler kan ha en senkeseng over salongen. Denne kan ofte velges bort ved bestilling om du ikke trenger den. Det er også kommet noen senkeseng-løsninger for bybobiler, men da vanligvis bak.

Mange ønsker seg en dør mellom sove/badeavdelingen og kjøkken/salongdelen i bobilen. Større bobil du velger, lettere er det å finne en modell med en slik løsning. Ofte er det bare badeavdelingen som blir større når bobilen vokser i lengden.

Varme med luft eller vann?

Det er to dominerende varmesystemer til bobiler: vannbåren varme med Alde og luftbåren varme med Truma. De varmer også varmtvannet i bobilen. Det finnes både gass- og dieselvarianter. Varmesystemet bør også kunne brukes på strøm. Det finnes separate dieselvarmere fra andre produsenter.

Luftbåren varme har fordelen av å være rask til å varme opp rommet. Luftdyser plassert rundt i bilen sirkulerer varmluften. Hvor mange luftdyser det er avgjør hvor effektive de er.

Dersom du skal benytte bobilen i ytterkant av sommersesongen eller om vinteren bør luftbåren varme suppleres med elektriske varmekabler i gulvet for å oppnå en høyere grad av komfort. Men de kan kun benyttes når du er koblet til strøm.

Vannbåren varme er en frostfri væske som varmes opp og sirkulerer i rør lagt rundt i bobilen. Et slik system har varmeelementer (radiatorer) på utvalgte steder. Vannbåren varme er tregere til å varme opp rommet, men er lettere å holde stabil temperatur med.

En del bobiler har dobbelt gulv. Da er det som regel lagt varmerør i dobbeltgulvet. Dersom du skal bruke bobilen om vinteren, forsikre deg om at vanntankene ligger i oppvarmet sone og er isolert.

Poessl Summit 640 Prime Bad 7423

I større bobiler er ofte dusj og vask/toalett plassert på hver sin side av midtgangen. I mindre bobiler kombineres bruken. Ofte med smarte løsninger som denne svingbare veggen i et vario-bad. Foto: Pössl.

Ferje Kinsarvik

Bor du i et fergefylke kan lengden på bobilen ha en pris. Er den over 8 meter blir fergeforskudd mye høyere. Høyde og vekt kan også påvirke priser på ferger og motorveier avhengig av hvilket land eller fergeselskap du reiser med. Foto: Knut Randem.

Lengde og vekt

Noe av det viktigste du skal ta hensyn til når du velger bobil er lasteevnen. Med et vanlig førerkort for bil, kan du kjøre biler registrert for inntil 3 500 kg. Husk likevel at du skal ha med deg litt av hvert. Derfor er vekten når bilen kommer ut fra forhandler viktig.

En ting er den vekten produsenten oppgir at bobilen har fra fabrikk. Det er vekten på en strippet utgave med et slingringsmon på +/- 5 prosent. Alt du får montert av tilleggsutstyr må du plusse på. Personer utover fører og litt vann på tanken skal du også ha plass til – før du fyller skuffer og skap.

Blir du stanset i vektkontroll, blir bobilen veid slik du kom kjørende inn til vekta. Det er de som knapt har fått med seg ektefellen videre etter en vektkontroll. Så dette er viktig. Noen redder seg med å tømme vanntankene, men det tryggeste for alle er at du er i stand til å holde vektgrensa. Du får uansett ikke kjøre videre før du er under lovlig maksimalvekt. Om du har for mye overlast kan du også få bot.

Flere personer dere skal være i bobilen, jo viktigere blir vektspørsmålet. Alle veier sitt, men de har også med seg klær og utstyr.

Noen bobiler under 3 500 kg kan oppregistreres til høyere vekt, men da må du også ha et førerkort for neste vektklasse – opp til 7 500 kg.

Så lenge bobilen er registrert i kjøretøygruppe M1, følger du reglene for personbil – i Norge og Sverige. I de fleste andre land blir også bobiler mellom 3 500 og 7 500 kg regnet som lastebiler eller har spesielle regler.

Det kunne vært sagt mye mer om valg av bobil. Du må derfor se på dette som enkle grunnleggende råd. Det beste vi kan si er; Tenkt nøye på hvordan du skal bruke bobilen – og vekta!

Les gjerne våre tips til nybegynnere i bobil. De er fordelt på to større artikler og du kan begynne å lese her.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Vekt Utsnitt

Om mulig sørg for at bobilen blir veid før du kjøper den. Eventuelt at du får klare forsikringer om lasteevne. Foto: Knut Randem.